Voor elke verkochte wenskaart wordt er 5 cent geschonken aan het planten van bomen. Elk jaar op 'Green Friday' wordt deze balans opgemaakt. Aanleiding voor deze beslissing is de zware impact op het milieu op Black Friday. Lees hieronder de volledige blog.
Vrijdag 25 november 2022 is het ‘Black Friday’. En dat is letterlijk een zwarte dag voor het milieu. Denk hierbij aan de grondstoffen en broeikasgassen om al deze producten te produceren en bij de mensen thuis te krijgen. Heel veel consumenten laten zich die dag dan ook verleiden door impulsaankopen.
Verschillende bedrijven, ngo’s, milieuorganisaties en particulieren proberen op die dag een tegenbeweging op gang te trekken en gaan voor een ‘Green Friday.’ Er zijn verschillende initiatieven zoals het planten van bomen, ruilen, tweedehands- en/of duurzame producten, vrijwilligerswerk ...
Ik ga ook voor een ‘Green Friday’. Welke initiatieven wil ik daar als persoon en als bedrijf tegenover zetten? Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat ik die dag zelf geen eigen impulsaankopen ga doen. Onze tuin is deze week ook al een extra boom rijker. Jippie! Het zal spijtig genoeg de laatste boom zijn, want onze tuin wordt te klein om er nog veel bij te planten. Gelukkig bestaan er initatieven genoeg om extra bomen te planten. Het moet niet in je eigen tuin, maar je kan via verschillende organisaties bomen laten planten.
Als bedrijf ga ik op deze dag even tegen de ‘Black Friday’-stroom in. Nee, geen kortingen! Sorry, beste klanten. Ik wil je wel een belofte maken. Mijn wenskaarten zijn al duurzaam, maar ik wil ze nog duurzamer maken. Ze worden gemaakt van papier van landbouwafval en zijn 47 % beter voor het milieu dan papier van landbouwafval en 29 % beter dan gerecycleerd papier. De volledige productie van dit papier is reeds co2-neutraal en eveneens sociaal verantwoord omdat de boeren extra betaald krijgen, ook voor het afval dat geproduceerd wordt. Om het gedeelte dat daarna komt, de serveropslag van mijn ontwerpen, het ontwerpen zelf, drukken en verzenden ook nog co2-neutraal te krijgen, gebruik ik zelf al zonnepanelen, maar ook verzendbedrijven en drukkerijen leveren al heel wat moeite om hun dienst volledig co2-neutraal te krijgen. Om de kaart nog duurzamer te maken en hopelijk helemaal co2-neutraal te krijgen, maak ik nu de belofte om het komende jaar per verkochte kaart 5 cent te investeren in het planten van bomen. Volgende jaar op Green Friday wil ik opnieuw de balans opmaken. Hoeveel bomen zal ik volgend jaar op Green Friday kunnen laten planten?
Iedereen begint stilaan na te denken over het verbruik van electriciteit, gas en water, maar denk je ook na bij alle andere kleine en grote beslissingen die impact hebben op het milieu.
Dus als je nog eens een wenskaart wil sturen, welke keuze maak jij? De goedkoopste kaart, de kaart met de meeste glitter, de digitale serveropslagvretende kaart, de gerecycleerde kaart of de duurzame wenskaart?
Die duurzame wenskaart zal uiteraard het grote verschil niet maken als we het over milieu-impact hebben, maar alle beetjes helpen.
Zin in een duurzame keuze? Bekijk mijn duurzame wenskaarten en kerstkaarten in mijn webshop en niet alleen op 25 november. Het is bij Knick Knack Design het hele jaar door ‘Green Friday’.

Reactie plaatsen
Reacties